Vragen aan een professional organizer

Omdat ik vaak dezelfde vragen krijg, heb ik besloten om deze hier te verzamelen.
Gebruik de zoekfunctie van je computer om het antwoord op jouw vraag te vinden.
Windows: ctrl+f
Mac: cmnd+f

Hoe spreek je Myo de P.O. uit?

Miejoo de Pie Oo

Wat is een professional organizer?

Lees hierover in mijn blog: Wat is een professional organizer?

Waar werk je?

Ik werk altijd bij mijn klanten thuis of op hun werkplek en dat doe ik in heel Nederland.

Kan ik een afspraak annuleren?

Afspraken kunnen tot 24 uur voor aanvang van de afspraak kosteloos geannuleerd worden. Wordt er binnen die termijn geannuleerd dan worden de volledige kosten voor de afspraak in rekening gebracht.

Eigenlijk moet mijn hele huis georganiseerd worden. Waar moet ik beginnen en hoeveel gaat dat kosten?

Zonder het inschatten van de situatie is het moeilijk om een prijsopgave te geven. Tijdens een kennismakingsgesprek bekijken we het huis en zal ik een schatting maken. In de meeste gevallen is dit meer dan het daadwerkelijke factuurbedrag. Maar omdat niet iedereen op dezelfde manier werkt, is dat van tevoren lastig te bepalen. Na een eerste sessie heb ik een beter beeld van jouw werkstijl en dan kan ik meteen aangeven of de offerte realistisch is.

Moet ik spullen weggooien?

Je moet niks! Ik geef alleen advies en neem geen beslissingen voor jou. Dat doe je helemaal zelf. Daarom ben ik ook niet verantwoordelijk als jij bijv. spullen weggooit, vernietigt of verkoopt.

Hoe moet ik me voorbereiden op een sessie?

Dat hoef je niet doen. Ga vooral niet opruimen of spullen verplaatsen.
Tijdens het kennismakingsgesprek wil ik jou iets beter leren kennen en gaan kijken naar datgene wat er aangepakt moet worden. Als er bijzonderheden zijn dan laat ik je dit weten.

Ik schaam me voor hoe alles eruit ziet. Wat moet ik doen?

Allereerst, schaam je niet 🙂 Ik zal geen oordeel vellen over jouw huis of over jou. Zo ben ik niet en zo werk ik ook niet. Daarnaast heb ik een beroepsgeheim, dus ik zal niet met anderen over je praten.
Je hoeft er ook zeker niet iets aan te doen. Als ik bij je langskom voor het kennismakingsgesprek is het beter dat alles eruit ziet, zoals het er normaal gesproken ook uit ziet. Op die manier kunnen we makkelijker van start gaan.

Hoe lang duurt het voordat alles georganiseerd is?

Dat is afhankelijk van het probleem dat je ervaart en hoe je ermee omgaat. Als je alleen je kledingkast wilt organiseren, dan zouden we dat binnen 3 à 6 uur gedaan kunnen krijgen. Maar als je heel veel papieren hebt die georganiseerd moeten worden dan kan dat soms wel 16 uur kosten.
Maar waar het uiteindelijk om gaat is het resultaat: alles is georganiseerd en als je blijft werken volgens de manier die ik je hebt aangeleerd, dan is zo’n ingrijpende sessie niet meer nodig.

Hoeveel kost een professional organizer?

Niet alle organizers hanteren hetzelfde tarief. Voor meer informatie over de verschillende pakketten en tarieven die ik aanbied, kun je verder lezen op de pagina tarieven.

Hoe zit het als je iets kapot maakt?

Als ik iets kapot heb gemaakt of ergens schade aan heb veroorzaakt dan moet dit binnen veertien dagen schriftelijk gemeld worden. Na deze termijn vervalt het recht op schadevergoeding. Ik heb hiervoor een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten.

Hoe werkt het als ik je inhuur?

Als je mij wilt inhuren, kun je een mail sturen of even bellen. Tijdens een kort gesprek vertel je me wat er moet gebeuren en we plannen dan een kennismakingsgesprek in. Het kennismakingsgesprek duurt ongeveer 1 uur. Tijdens dit gesprek kunnen we uitvoerig ingaan op de problemen die je ervaart. Op basis hiervan maak ik een offerte.
In sommige gevallen kan het zijn dat je meteen aan de slag wilt; dat is geen probleem. Ik probeer altijd om een aantal uur vrij te houden na het kennismakingsgesprek.
Als je nog niet helemaal zeker bent en de offerte wilt afwachten dan kan dat natuurlijk ook. De offerte ontvang je binnen drie werkdagen en de offerte zelf is 30 dagen geldig.
Ik hoor graag van je of je wel of niet akkoord gaat hiermee. Dit kan via een mailtje, maar je kunt me ook bellen of appen.
Als we onze opruimsessies hebben gehad, stuur ik je een korte samenvatting hiervan en de offerte. Na een paar weken bel ik je op om te bespreken hoe het je is vergaan en of je nog ergens moeite mee hebt.

Ik wil graag de methode van Marie Kondo toepassen. Kun je daarbij helpen?

Dat kan, maar ik ben geen officiële KonMari consultant. Ik heb wel Marie Kondo’s boeken gelezen en zelf heb ik mijn kledingkast en –lades grotendeels op de KonMari-manier ingericht. Persoonlijk vind ik haar manier van opruimen heel inspirerend, maar in de Nederlandse cultuur is het toch lastiger toe te passen.

Wat als je je kast konmari’t en niks sparkt joy? Moet ik dan naakt door t leven?

Haha 🙂 Dat zeker niet. Zorg dat je een aantal basisstukken bewaard, zodat je in ieder geval nog gekleed de deur uit kunt. En probeer vanaf nu alleen nog maar kleding te kopen waar je wel blij van wordt. Na een tijdje kun je de laatste stukken waar je niet blij van wordt, wegdoen en dan heb je als het goed is alleen nog maar kleding waar je wel blij van wordt.

Hoe kan een organizer mij helpen bij verhuizen?

Het belangrijkste om een verhuizing zo succesvol mogelijk te laten verlopen, is een goede voorbereiding. Als je van tevoren je spullen uitzoekt, besluit wat er wel of niet mee mag en alles op een slimme manier inpakt, dan is het daadwerkelijke verhuismoment al een stuk makkelijker.
Ik kan je helpen tijdens de voorbereiding, maar ook tijdens het verhuizen zelf.

Kan je mij ook helpen als ik kleiner ga wonen?

Jazeker. Als je kleiner gaat wonen, is het altijd een uitdaging. Van belang is dat we een beeld creëren van wat jij als prioriteit ziet. Ik zal je hierbij uitvoerig begeleiden.
Ik kan je bijstaan tijdens het voorbereiden van de verhuizing, maar ook bij het uitpakken en inruimen van het nieuwe huis.

Kun je ons helpen als we gaan samenwonen?

Ja, dat kan ik zeker. Als twee (of meer) mensen gaan samenwonen is dat natuurlijk altijd spannend. Of je nou bij elkaar intrekt of samen naar een nieuwe woning gaat. Hoogstwaarschijnlijk zullen jullie concessies moeten doen, maar wel op een eerlijke manier. Ik kan jullie daarbij begeleiden. Van de voorbereiding tot aan het uitpakken en inruimen van jullie nieuwe woning.

Ik heb een kantoor-aan-huis. Kun je mij helpen?

Dat kan ik ook. Als je mij een bericht stuurt dan neem ik contact met je op om de mogelijkheden te bespreken. Als je een kantoor aan huis hebt, dan zijn de kosten fiscaal aftrekbaar.

Kun je mij helpen bij het voorbereiden van feestjes, vakanties, etc.?

Dat hangt ervan af wat je verstaat onder voorbereiden. Als je mijn hulp nodig hebt bij het opruimen en herorganiseren van de betreffende ruimte, dan kan ik je zeker helpen.

Help je ook mensen met appartementen?

Jazeker. Of je nou in een huis, appartement, studio, woonboot of studentenkamer woont, dat maakt niet uit.

Kunnen we ook alleen telefonisch afspreken?

Dat lijkt me geen handig idee. We kunnen eventueel wel videobellen, bijvoorbeeld via Skype, zodat ik jou kan zien en de dingen die jij wilt aanpakken. Maar begeleiding via videobellen is wel een stuk lastiger.
Ik ben wel benieuwd waarom je alleen telefonisch wilt afspreken. Dat hoor ik dan ook graag van je.

Mogen mijn kinderen thuis zijn als we gaan organiseren?

In principe mogen ze thuis zijn, maar het is niet handig als ze je storen bij de organiseren. Kleine kinderen kunnen om de kleinste dingen aan je jas trekken en omdat je voor de tijd met mij betaalt, is het zonde als deze tijd aan iets anders wordt besteed. Je zou natuurlijk ook iemand kunnen vragen om op ze te letten als wij bezig zijn. Hetzelfde geldt ook voor oudere kinderen, partners en andere huisgenoten. Tenzij hun ruimtes ook aangepakt moeten worden; dan is het van belang dat zij ook aanwezig zijn en kunnen helpen.

Kan ik ook sessies cadeau geven?

Ja, dat kan. Maar wat wel belangrijk is, is dat de ontvanger wel echt graag hulp wil hebben. Als ik iemand ga helpen, lukt dat alleen als deze persoon ook daadwerkelijk gemotiveerd is en er klaar voor is om te gaan organiseren.
Is dat het geval? Mooi! Lees hier verder over het aanschaffen van een waardebon of stuur me meteen een bericht.

Hoe moet ik betalen?

Je ontvangt altijd een factuur met daarin de betalingsgegevens. Facturen dienen binnen 7 werkdagen na ontvangst betaald te worden. Voor facturen hoger dan € 400 dient 50% van het rekeningbedrag uiterlijk 24 uur vóór de sessie betaald te zijn. Als de factuur niet betaald is, gaat de sessie ook niet door.
In sommige gevallen is termijnbetaling ook mogelijk. Indien je hiervan gebruik wilt maken, kun je dit gewoon vragen.

Wat moet ik doen als ik niet tevreden ben?

Als je niet tevreden bent over de uitgevoerde werkzaamheden dan moet je me dit zo snel mogelijk laten weten, uiterlijk binnen 3 weken na de afspraak. Na deze termijn kun je hier namelijk geen aanspraak meer op maken.
Als we er samen niet uitkomen dan kun je terecht bij de klachtencommissie van de NBPO.