Waarom lukt het niet om op te ruimen of om overzicht te krijgen?

Verzameltafel

Als ik aan mensen vertel wat ik doe dan krijg ik gemixte reacties. De één kan het zich helemaal voorstellen en zou me graag willen inhuren, terwijl de ander me aankijkt alsof ik iets heel geks doe. Dat zijn vaak mensen die zelf alles onder controle hebben en voor wie georganiseerd zijn hun tweede natuur is. Soms zeggen ze zelfs dat mensen die mijn hulp nodig hebben gewoon luie mensen zijn. 😯
Maar laat ik één ding voorop stellen.. dat is niet waar! Laat je geen schuldgevoel aanpraten. Natuurlijk heb je soms geen zin om op te ruimen, daar heb ik zelfs wel eens last van. De oorzaak ligt echter vaak ergens anders.

Diagnose stellen

Lukt het je niet om op te ruimen of om overzicht te creëren? Dat kan aan drie verschillende dingen liggen:
– praktische zaken
– externe invloeden
– emotionele barrières

Praktische zaken hebben te maken met de ruimte: te weinig ruimte, onpraktische ruimte of ingewikkelde systemen. Dit is iets wat vrij simpel op te lossen is en waar je snel vordering zult zien.

Externe invloeden zijn dan al een stuk lastiger. Het woord extern zegt het eigenlijk al: het zijn invloeden van buitenaf. Je kunt denken aan tijdgebrek, maar ook aan veranderingen in je leven of huisgenoten die niet meewerken. Vooral dat laatste is voor veel mensen een grote bron van ergernis. Helaas werkt het averechts als je je huisgenoot probeert te dwingen om zijn zooi op te ruimen. Als mensen lekker op weg zijn met organiseren, zie ik vaak dat hun huisgenoten ook geïnspireerd raken. Zeker als mijn klanten hierdoor helemaal opbloeien en gaan vertellen hoeveel rust ze nu ervaren. Dat is toch iets moois? 🙂

Iets anders waar veel mensen door tegengehouden worden, zijn de emotionele barrières. Psychische oorzaken waardoor je jezelf blijft belemmeren. Dat psychische klinkt misschien wat zwaar, en dat is het soms ook.. Maar alle redenen die jij bedenkt om niet te hoeven opruimen of je spullen weg te doen vallen daar ook onder. En dan heb ik het nog niet eens over de onbewuste keuzes gehad.

Intakegesprek

Als je besluit om samen met een organizer aan de slag te gaan dan zal deze gaan uitvogelen waar bij jou het probleem ligt. Tijdens het intakegesprek mag jij je verhaal vertellen en ik ben altijd erg benieuwd waardoor jij denkt dat het jou niet lukt. En als je dat niet weet, maakt het niet uit. Ik stel je ook altijd een aantal vragen waarmee ik jouw situatie beter kan inschatten. Op basis hiervan kan ik een plan van aanpak maken wat speciaal afgesteld is op jouw behoeften.
Wil je een intakegesprek invallen? Dat kan via Whatsapp, e-mail of door het contactformulier in te vullen. Je mag me natuurlijk ook gewoon ouderwets bellen 😀

Quiz

Ben jij benieuwd of je baat kan hebben bij het inhuren van een organizer?
Maak dan snel deze quiz 😉

En? Valt de uitslag mee of tegen?